sábado, 12 de diciembre de 2015

PROPORTIONALITY






               Subject:  Mathematics 

                                                              
                 Title of the Unit:  Proportionality                                                           

                 Course / Level  :1ºESO  


                 INTRODUCTION   

La unidad propone el estudio de las relaciones de proporcionalidad y los porcentajes, contenidos que ocupan una buena parte de las matemáticas de utilidad práctica en la actividad cotidiana.
La gran variedad de problemas que estos contenidos nos permiten resolver, dada la presenccia permanente de los porcentajes en la sociedad y en los medios de comunicación, hacen del aprendizaje de estos conceptos y procedimientos uno de los objetivos importantes a lograr en este curso.

1.-Learning outcomes

1. To identify the relations of proportionality between magnitudes.
2. To construct and interpret tables of values corresponding to proportional pairs of magnitudes.
3. To know and apply specific techniques to resolve problems of proportionality.
4. To understand the concept of percentage and calculate direct percentages.
5. To resolve problems of percentages./

 2.- Subject Content

RELATIONS BETWEEN MAGNTITUDES
• Identification and differentiation of directly and inversely proportional magnitudes.
• The relation of direct proportionality.
– Tables of directly and inversely proportional values.
– Equivalent fractions in tables of directly proportional values.
– Application of the properties of equivalent fractions to complete pairs of values in tables of direct proportionality.
PROBLEMS OF DIRECT PROPORTIONALITY
• Reduction to the unit method.
• Rule of three.
PERCENTAGES
• The percentage as a fraction.
• Relation between percentages and decimal numbers.
• The percentage as a proportion.
CALCULATION OF PERCENTAGES
• Mechanisation of the calculation. Different methods.
• Rapid calculation of simple percentages.

3. -Language Content / Communication

3.1-Vocabulary 

Nouns: Proportion, percentage, magnitude, constant of variation, constant ratio, accurate, compatible number, submit
Verbs: Identify, calculate, recognise,cuct, interpretonstr, simplify, submit
Adjectives: big, small,round, square,
Prepositions: between,  into, until, upward, throughout... 
Adverbs: how many, how much, never, always
3.2-Structures  

It depends on
Comparatives
Such as,...such thing as..
How many, How much
Got it
1 part out of 100
3.3-Discourse type
Write the answer in simplest form
Relation between percentages and decimal numbers.
Which is the most accurate way to estimate 75% of 17%?
Part=percentage of whole
Keep it up!
3.4-Language skills 
Reading, listening and speaking
4.-Key competences:
Linguistic competence: - Conocer, adquirir, ampliar y aplicar el vocabulario del tema - Ejercitar una lectura comprensiva de textos relacionados con el núcleo temático.
Mathematical competence: -Reconocer la necesidad de la proporcionalidad para resolver problemas de la vida cotidiana -
Conocer el cálculo con porcentajes, que es imprescindible para movernos con soltura en la sociedad comercial y de los medios
-Resolver problemas matemáticos 
Autonomy and personal initiative
-Ser autónomos para realizar las actividades individuales
Learnig to learn by their own mistakes
5.-Timing
8 sesiones: 1 introducción y familiarización con el lenguaje. comenzamos un glosario adecuado al tema.
3 Explicación de los contenidos y realización de ejercicios. 2 trabajo colabarativo y exposición de conclusiones. 1Realización de test
1 revisión de resultados y lectura de noticias
6.-Methodology
Iniciar la unidad con un video relacionado con la proporcionalidad tras lo cual los alumnos verbalizarán situaciones, de su propia experiencia, en las que aperecen proporcionalidades y porcentajes. Conocimientos previos.
Exposición de los contenidos de la unidad con ayuda de la presentación prezi elaborada para este tema.
Simultáneamente se trabajará el vocabulario en inglés relacionado con el tema y se harán ejercicios con un grado de dificultad ascendente y de diversa formulación.Interactivos muchos de ellos. Andamiaje
Los estudiantes confrontarán sus soluciones con las de sus compañeros trabajando en pequeño grupo ( 8 grupos de 4 alumnos cada uno) discutiendo las diferencias, detectando errores y llegando a acuerdos. Trabajo colaborativo
Se hará una lectura de actualidad donde se use el término proporcionalidad.Proyecto: investigar en pequeño grupo una aplicación de porcentajes y exponerla al gran grupo en 5 minutos.
Se hará un examen escrito para ayudar a valorar lo aprendido.
También se tendrá en cuenta la actitud y el trabajo diario.
6.1 Observaciones
 Se recomendarán actividades de refuerzo y ampliación según se avance en el tema sirviendo la entrega de los mismos a recuperar el tema o mejorar nota
7.-Resoursces
8.-Evaluation criteria and instruments

1.1. To recognise whether there is a relation of proportionality between two magnitudes, differentiating direct and inverse proportionality.
2.1. To complete tables of directly proportional values and obtain pairs of equivalent fractions from them.
2.2. To obtain the unknown term in a pair of equivalent fractions, from the other three known ones.
3.1. To resolve problems of direct proportionality using the reduction to the unit method and the rule of three.
4.1. To identify each percentage with a fraction.
4.2. To calculate the indicated percentage of a given quantity.
5.1. To resolve problems of direct percentages.
    
Intruments:  to be able to know if the targets proposed  have been reached, we will be able to verify them, through data analysis skills, by means of the development of a written test of the given contents and the observation of the evolution of the pupils.


ACTIVITIES ABOUT PROBABILITY
1ª SESIÓN
Comenzaremos la actividad con un VIDEO introductorio muy entretenido e interesante para el nivel de 1º ESO:
Para la adecuada comprensión del tema, trabajaremos con un glosario de las palabras en inglés más útiles. Éste se irá completando a lo largo de la unidad.

Usa el enlace anterior para ir elaborando nuestro glosario en tu cuaderno. 
Por ejemplo:
Proportion, percentage, magnitude, constant of variation, constant ratio, accurate, compatible number, submit

Tras debatir en inglés (cuando sea posible) lo conocido y lo desconocido estaremos preparados para:

2ª SESIÓN
Para comenzar las explicaciones nos ayudaremos de la siguiente presentación PREZI que he elaborado a tal efecto.




Proponemos a continuación una serie de ejercicios para asimilar los contenidos:

1. This table shows how the length of Keenan's essay depends on the number of hours he spends writing this week.

Total pages Keenan has written
Hours spent writing, x
34
Total pages written, y
34


How many pages does Keenan write per hour?

3ª SESIÓN
2. This graph shows how the amount of time that a receptionist named Tony spends on the phone is related to the number of phone calls he routes to employees.




What is the constant of variation?
Write your answer as a decimal or integer.
 minutes per phone call 

 3. Shontal bought 2 postcards during 2 days of holiday. Then, on another trip, she bought 10 postcards during 10 days of holiday. How many postcards does Shontal buy during one day of holiday?
 postcards
4. This equation shows how the total number of quizzes Mia has ever taken in college depends on the number of weeks she has attended school this quarter.

q = 6w

The variable w represents the number of weeks she has attended school this quarter, and the variable q represents the total number of quizzes she has ever taken in college. After attending 2 weeks of school this quarter, how many quizzes will Mia have taken in total?
 quizze
5. What is 60% of 45?
6.  Megan's Tea Shop has caffeinated tea and decaffeinated tea. During the lunchtime rush, the tea shop served 84 teas in all, 25% of which were caffeinated. How many caffeinated teas did the tea shop serve
caffeinated tea 
7. €3 is what percent of €10?

Write your answer using a percent sign (%). For example, 0.5%, 12.7%, or 56%. 
8The sports shop has 22 part-time employees and 66 full-time employees. What percentage of the employees at the sports shop work part-time?
Write your answer using a percent sign (%).

4ª SESIÓN
Actividades como estas encontraremos en la siguiente página:
Como refuerzo y para que ningún contenido quede sin entender muchos más ejercicios interactivos:
2
3
4
5

5ª y 6ª SESIÓN
Por grupos (8 grupos de 4 alumnos cada uno) trabajarán con problemas que encontrarán en las siguientes páginas y discutirán diferencias, detectarán errores y llegarán a acuerdos.
TRABAJO COLABORATIVO.

Trabajamos con educaplay:
Y una muy interesante de porcentajes
5

Hay mucho más en la siguiente página:
libros vivos

7ª SESIÓN
PRUEBA para evaluar Para terminar comprueba lo que has aprendido con el siguiente OpenMark quiz.



8ª SESIÓN
Exposición de 5 minutos ante el grupo completo de una lectura buscada en internet relacionada con el tema o de una aplicación interesante de porcentajes.
Revisión de lo aprendido
This Didactic Unit is in Google Drive

María Inmaculada Carrera Garlito



 

No hay comentarios:

Publicar un comentario